„Złoto Papuasów – wymierająca sztuka z Nowej Gwinei”
fot. "Złoto Papuasów"
.

„Złoto Papuasów – wymierająca sztuka z Nowej Gwinei” - wystawa 8-30 VI i spotkanie wprowadzające 5 VI w Warszawie

W czerwcu w Warszawie po raz pierwszy w Polsce będziemy mogli zobaczyć niepowtarzalną kolekcję oryginalnych eksponatów sztuki plemiennej z regionu Oceanii. Wystawa „Złoto Papuasów – wymierająca sztuka z Nowej Gwinei” odbędzie się w dniach 8-30 czerwca 2018 r. w Alicja Stanska Art Gallery (Aleje Jerozolimskie 47), a poprzedzona będzie spotkaniem w Muzeum Azji i Pacyfiku 5 czerwca o godzinie 19.00 (ul. Solec 24), podczas którego właściciele kolekcji – Mirosław Banach i Sebastian Błaszczyk – opowiedzą o kulisach jej powstania. Zarówno na spotkanie, jak i wystawę, wstęp wolny. Wystawa odbywa się pod patronatem Muzeum Azji i Pacyfiku, Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata i Alicja Stanska Art Gallery. Patronat medialny objęły portale rynekisztuka.pl i artinfo.pl, magazyn „Kontynenty” oraz TVP2.

O WYSTAWIE:


Wystawa „Złoto Papuasów – wymierająca sztuka z Nowej Gwinei” odbędzie się 8-30 czerwca 2018 r. w Alicja Stanska Art Gallery przy Alejach Jerozolimskich 47. 

Wstęp wolny. 
Wydarzenie na Facebooku: Złoto Papuasów – wymierająca sztuka Nowej Gwinei https://web.facebook.com/events/1789501814439389/

Tytuł wystawy – Złoto Papuasów – symbolizuje przewrotność i paradoks losów Papuasów. Odkrycie drogocennego kruszcu na Nowej Gwinei było jedną z kluczowych przyczyn, mającą pośrednio wpływ na upadek tradycji i upadek sztuki plemiennej, czyniąc dzisiejszych Papuasów uboższych kulturowo i coraz bardziej zależnych od świata zewnętrznego. Ezoteryczne dzieła sztuki, obecne w wioskach nawet przez kilkaset lat, Papuasi w drugiej połowie XX wieku oddawali białym za bezcen. Dziś te same dzieła sztuki stały się cenniejsze niż owe złoto, symboliczny tytuł wystawy. Podczas gdy notują one rekordowe ceny na rynkach światowych, niejednokrotnie przekraczające milion dolarów, ze względu na swoje znaczenie historyczne i niepowtarzalność, Papuasi żyją dziś skupieni na wytwarzaniu pamiątek dla turystów, masek, rzeźb, dających kilkanaście dolarów zysku. - To wystawa bez precedensu w Polsce, dająca możliwość podziwiania najcenniejszych eksponatów sztuki plemiennej, które powstawały z potrzeby ducha rdzennych mieszkańców. Dzieła sztuki, stworzone przez anonimowych artystów, które były w praktyce wykorzystywane do bieżących obrządków jak i ceremonialnych tradycji. Historyczne świadectwo ich prawdziwej tożsamości – mówi Sebastian Błaszczyk. – W ramach wystawy w Alicja Stanska Art Gallery prezentowany będzie m. in. eksponat unikalny na skalę światową – maska typu hełm – wykorzystywana przed laty przez Papuasów do uzdrawiania chorych. Będzie można także podziwiać unikatową maskę z dorzecza Ramu – druga tego typu maska na świecie, acz mniejsza, co do której nie ma wątpliwości, że wyszła spod ręki tego samego artysty, znajduje się właśnie we wspomnianym Muzeum de Young w San Francisco – dodaje Mirosław Banach. - Atrakcyjność sztuki Nowej Gwinei tkwi w jej różnorodności i kreatywności. Przez wieki Papuasi wytworzyli szeroką gamę unikalnych rzeźb przeznaczonych do komunikacji i wchodzenia w interakcje ze światem duchów, jak również, codziennych obrządków. Rzeźby ceremonialne rdzenni Papuasi uważali za uduchowione, a wręcz ożywione, nadawali im unikalne imiona. Większość z tych obiektów, wykonanych przy użyciu narzędzi kamiennych, można porównywać z największymi arcydziełami rzeźbiarskimi na świecie – podsumowuje Alicja Stańska.

O SPOTKANIU: 


5 czerwca o godzinie 19.00 Muzeum Azji i Pacyfiku przy ul. Solec 24 odbędzie się spotkanie wprowadzające i promujące wystawę „Złoto Papuasów – wymierająca sztuka z Nowej Gwinei”. 

Wstęp wolny. 

Wydarzenie na Facebooku: Złoto Papuasów – wymierająca sztuka Nowej Gwinei https://web.facebook.com/events/2021359264779367/

Podczas spotkania właściciele kolekcji dzieł sztuki z Melanezji, Mirosław Banach i Sebastian Błaszczyk, dyplomaci, a prywatnie zapaleni podróżnicy, opowiedzą o kulisach powstania kolekcji, która zawiera unikalne na skalę światową eksponaty z Nowej Gwinei, pochodzące z czasów przed kontaktem z białym człowiekiem, co potwierdzają certyfikaty autentyczności. Na przykładzie kolekcji przybliżona zostanie charakterystyka praktycznie nieznanej dotąd w Polsce sztuki plemiennej. Co czyni tę sztukę wyjątkową? Jak i gdzie powstawały dzieła sztuki znajdujące się w kolekcji? Jak odróżnić wartościowy eksponat od eksponatu mniej wartościowego i czy jest to w ogóle możliwe? Jakie problemy napotkali kolekcjonerzy na swojej drodze? Gospodarze podejmą także próbę wyjaśnienia dlaczego ten rodzaj sztuki jest dziś sztuką wymierającą. W ramach spotkania zostaną zaprezentowane wybrane eksponaty.

reklama
reklama